سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونگی ثبت برند

 ثبت برند

ثبت نام تجاری ایده آل برای رونق و پیشرفت هر کسب و کاری لازم و ضروری است. اگر شما بهترین و با کیفیت ترین محصولات دنیا را تولید کنید، تا زمانی که نام و نشان تجاری مناسب و جذابی نداشته باشید موفقیت چندانی به دست نخواهید آورد. بنابراین بهتر است کار را به کاردان سپرده و به کارشناس خبره ای در این زمینه مراجعه نمائید و تمام مراحل برند سازی خود را به او بسپارید. این کارشناسان حرفه ای با آگاهی کاملی که از قوانین ثبت برند دارند می توانند در بسیاری از هزینه های شما صرفه جویی کنند.

اگر چه بهتر است این کار را به یک کارشناس بسپارید اما در سایت های مختلفی آموزش ثبت برند  وجود دارد که می توانید دانش و آگاهی لازم برای برند سازی را فرا گرفته و آن را به صورت خودساخته انجام دهید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کلیات ثبت برند آشنا کنیم. پس از خواندن این مقاله شما قادر خواهید بود تا تمام مراحل ثبت برند را بشناسید.

مرحله اول؛ استعلام گیری نام تجاری

در روند ثبت برند مهم ترین مرحله در انجام هر کاری شروع آگاهانه آن است. اگر شما قصد راه اندازی برند تازه ای دارید باید در ابتدا مطمئن شوید که برندی را که مورد پسند شما بوده در اختیار شخص یا شرکت دیگری نباشد.

برای این کار کافی است که به یکی از سایت های معتبر در این زمینه مراجعه کرده و در بانک اطلاعاتی سازمان مالکیت صنعتی جستجوی پیشرفته ای نمائید. در این صورت از این موضوع مطمئن خواهید شد. از طرفی این استعلام گیری کمک می کند تا شما دریابید که نام تجاری مورد نظر شما تا چه اندازه مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح قرار دارد. زیرا اگر این نام خلاف قوانین ثبت برند باشد به شما اعلام خواهد شد.

توجه داشته باشید اگر چه این کار، ساده و آسان است اما انجام آن می تواند صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه و زمان شما انجام دهد. زیرا اگر برند انتخابی شما پس از ارسال به سازمان رد شود، علاوه بر زمان بر بودن این عملیات و عدم بازگشت هزینه های شما، باید هزینه اصلاح اظهارنامه را نیز دوباره پرداخت نمائید. همین مساله نشان دهنده اهمیت استعلام گیری بوده و از مهم ترین قسمت های ثبت برند است.

مرحله دوم؛ ثبت اظهارنامه

پس از اینکه از عدم تکراری، مشابه و خلاف مقررات بودن نام تجاری خود اطمینان حاصل کردید، حالا نوبت به تهیه اظهارنامه خواهد رسید. اظهارنامه در واقع فرمی است که شما مشخصات فردی و هویتی خود را در آن وارد کرده و نام تجاری پیشنهادی، حوزه فعالیت و طبقه محصولات خود را مشخص خواهید کرد. تعداد کالاهایی که قصد دارید برایشان برند سازی کنید نیز باید در این اظهارنامه وجود داشته باشد.

در این مرحله از ثبت برند باید از صحت اطلاعات ورودی مطمئن شوید. زیرا هرگونه عدم تطابقی در نهایت به ضرر شما خواهد بود و همه هزینه های شما را به هدر خواهد داد. پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای این اظهارنامه باید آن را برای اداره مالکیت صنعتی ارسال نمائید. این ارسال برای شما هزینه هایی خواهد داشت.

سازمان مالکیت صنعتی هرساله نرخ های مصوبی را به اطلاع عموم می رساند که تمام هزینه های احتمالی در زمینه ثبت برند را در نظر گرفته است. بر این اساس شما باید هزینه ارسال اظهارنامه را پرداخت نمائید تا امور اداری ثبت برند شما انجام پذیرد.

مرحله سوم؛ ثبت نوبت اول آگهی

در این مرحله شما باید در انتظار باشید تا اداره مالکیت صنعتی، صحت اطلاعات شما را تأیید کرده و ابلاغیه تأیید نام تجاری مورد نظر شما را برایتان ارسال نماید. در این صورت می توانید مطمئن باشید که برندی مشابه برند پیشنهادی شما نبوده و این برند مطابق قوانین ثبت برند در ایران است.

در این مرحله باید به نسبت به درخواست آگهی اقدام نمائید. شما باید متنی را آماده کرده و به عنوان درخواست برای آگهی شدن آن را به سازمان مربوطه ارسال نمائید. این آگهی نیز باید از نظر رعایت قوانین ثبت برند مورد تأیید اداره مالکیت صنعتی قرار بگیرد تا اجازه چاپ و نشر در روزنامه های کثیرالانتشار قرار بگیرد.

در طول مدت زمانی که سازمان مربوطه در حال تأیید متن آگهی شما است باید با تهیه مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی یا حقوقی یا نماینده قانونی هر یک، برای تکمیل پرونده به این سازمان مراجعه نمائید. این مدت زمان در حدود یک ماه بوده و پس از آن رد یا تأیید شدن آگهی شما مشخص خواهد شد.

در صورتی که متن آگهی مورد تأیید باشد، باید هزینه های مرتبط با ثبت آگهی در روزنامه های رسمی کشور را پرداخت نمائید. هزینه ای که برای این آگهی پرداخت می کنید به تعداد کلمات و متن تهیه شده توسط شما بستگی داشته. این آگهی به مدت یک ماه در روزنامه های کثیرالانتشار کشور باقی خواهد ماند.

 

مرحله چهارم؛ تأیید آگهی

همانطور که گفته شد این آگهی به مدت یک ماه در روزنامه ها چاپ خواهد شد و به اطلاع مردم می رسد. در این صورت صاحبان برندهای معتبر و سایر افراد اگر تصور کنند که این برند منافع مادی و معنوی حرفه و برندشان را خدشه دار می کند، به مدت 32 روز از شروع انتشار آگهی فرصت دارند تا به مراجع ذی‌صلاح مراتب اعتراض خود را تسلیم نمایند.

در واقع انتشار این آگهی برای حفظ حقوق و منافع این افراد صورت می گیرد. در صورتی که صاحب برند معتبری بتواند طی اعتراضی دلایل منطقی و قانونی برای ادعای خود داشته و ثابت کند که ثبت برند توسط شما می تواند آسیب جدی به منافع وی و ذی‌صلاح نفعان آن وارد کند، این درخواست رسیدگی می شود. اگر این دلایل به اندازه کافی مستدل باشد حتی فرد مذکور قادر خواهد بود تا درخواست ابطال برند شما را نماید. 

بنابراین قبل از ثبت اظهارنامه حتماً به موارد ذکر شده دقت داشته باشید و تلاش کنید تا جایی که ممکن است برند شما شبیه و مشابهی نداشته باشد.

اما اگر ابلاغیه ای مبنی بر تأیید نهایی برند شما به دستتان رسید به این معنی است که اعتراضی در خصوص برند شما وجود نداشته و شما واجد شرایط برای ورود به مرحله بعدی خواهید بود.

مرحله پنجم؛ نوبت دوم آگهی

در صورت دریافت ابلاغیه تأیید نهایی، باید برای دریافت شماره ثبت خود اقدام نمائید. به این منظور به مدت 30 روز فرصت دارید تا هزینه های مرتبط با شماره ثبت را پرداخت نمائید. پس از واریز وجه و تسلیم آن به سازمان مالکیت صنعتی، شماره ثبت منحصر به فرد شما صادر خواهد شد

پس از صدور این شماره، در واقع برند شما دارای اعتبار خواهد بود. برای اعتبار بخشیدن به برند ثبت شده توسط شما، بار دیگر متن آگهی شما در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار کشور چاپ خواهد شد. در این مرحله شما باید برای دریافت گواهی ثبت برند خود اقدام نمائید.

ثبت برند

http://www.saadatsabt.com